Home

Fakta om styrketräning

Styrketräning - Wikipedi

  1. Styrketräning är träning med fokus på att höja styrkan, anaeroba uthålligheten samt storleken av kroppens muskler. Korrekt utförd träning kan även stärka kroppens skelett, senor och ligament
  2. st tidskrävande träningsformerna du kan ägna dig åt. Tre träningstillfällen à 20
  3. skar dina risker för sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdomar. Styrketräning gör sänker halten fetter i bloder vilket också
  4. Inom styrketräning används det lite hela tiden för att hjälpa till med återhämtningen. Det är dock oftast inget som används primärt under den typen av träning. De tre typerna av muskelfibrer Vi har generellt tre olika typer av muskelfibrer i kroppen
  5. Man har länge trott att den som tränar styrketräning har mycket att förlora när man blandar in kondition. Det är därför de där värsta gymråttorna med svällande muskler sällan vågat få upp pulsen på löpbanden utan satsat fullt ut på styrkan och muskeltillväxt
  6. Styrketräning är av avgörande betydelse för att upprätthålla de funktioner som är viktiga för att klara sig hemma - oavsett ålder, säger Rygg. Genom att träna styrka kan du förebygga belastningsskador och andra typer av skador. Men också komma tillbaka fortare efter ett avbrott på grund av skada. 2
  7. Forskning inom styrketräning har bl.a. visat att träning bromsar åldrandet, håller mentala hälsan stabil, föryngrar hjärnan och mycket mer. Det är klart man vill veta mer om alla positiva effekter med ens träning

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också Fakta om kosttillskott. På vår sida Kosttillskott & Träning hittar du tips och fakta om kosttillskott vid styrketräning. Där hittar du bland annat information om proteinpulver, essentiella och grenade aminosyror, snabba kolhydrater, fettillskott och vitaminer Styrketräning ger också starkade skelett. Ett starkt skelett hjälper dig att förebygga fallskador som äldre. Styrketräning ger även bättre koordination, bättre blodfetter, större sug på riktig mat, starkare hjärta, mer atletisk kropp och ökad ämnesomsättning då muskelmassan ökar, du bränner helt enkelt mer energi i vila Denna träningsform gäller alla människor som strävar efter att hålla kroppen frisk och få ett ökat välmående. Förutom det här så ger styrketräning god effekt som skadeförebyggande träning samt lindrar många sjukdomar. Muskler ser olika ut. I våra muskler finns två varianter när det talas om muskelfibrer

10 fakta du antagligen inte visste om muskler 1 juni, 2016 | Biologi , Hälsa & träning , Människan Muskel (av latinets musculus, som betyder liten mus) eller muskelvävnad är kroppsvävnad som är uppbyggd av muskelceller och har förmåga till sammandragning (kontraktion) via en invecklad biokemisk process som bland annat involverar myosin, tropomyosin samt aktinfilament Fakta om styrketräning Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fakta om styrketräning This topic contains 37 replies, has 0 voices, and was last updated by Anonym anvandare 7 years, 10 months ago Styrketräning ökar mängden kalorier du bränner varje dag, även de dagar du inte tränar. Din muskelmassa är nämligen aktiv även i vila och gör av med en del energi - så ju mer muskelmassa du har, desto mer energi går åt bara till att leva. Å andra sidan gör du av med mer energi om du springer så fort du kan i 30 minuter än om du styrketränar lika länge Välkommen till samlingssidan om styrketräning. Här nedan hittar du de mest läsvärda artiklarna om att bygga muskler och bli starkare. Om du är ny till styrketräning och bara vill komma igång kan du läsa den allra första artikeln nedan. Annars är du välkommen att kolla igenom listorna nedan efter vad som är intressant Träning — tips och fakta om kosttillskott vid styrketräning. För dig som tränar eller styrketränar finns det mängder med olika kosttillskott att välja mellan. Här ger vi nybörjare basinformation om vilka kosttillskott som finns, vilken effekt de har och hur de kan användas . Man ska också komma ihåg att kosttillskott inte ska användas som.

7 myter om styrketräning Aktiv Tränin

Fakta om muskler och nyttan av styrketräning med EMS. För vård av muskler rekommenderar vi nedanstående apparater. PRNE Medical Snorres väg 6 SE-14833 Ösmo. Rådgivning 073 1274890. support@prne.se : Muskelförstärkning och -vård med elektrisk muskelstimulering, EMS, samt ultraljud Styrketräning med högt tempo, som cirkelträning, aktiverar hjärta och lunga och innefattar på så vis även konditionsträning. Om man helt och hållet ägnar sig åt styrketräning och dessutom med lågt tempo, är det inte fel att någon gång i veckan träna med högre tempo för att även få konditionsträning Välkommen till Styrkelabbet - en prisbelönt blogg om styrketräning! Hej kompis! Vi på Styrkelabbet vill hjälpa dig att bygga muskler och bli starkare, tappa fett och må bättre! Vi på Styrkelabbet älskar styrketräning, och vet att den blir roligare när den utövas på ett effektivt sätt

Därför är styrketräning så bra - Fitness

  1. Om du vill bli bra på att göra armhävningar bör du träna på att hålla ryggen i samma position under hela övningen. Du ska kunna hålla kvar en skål med vatten på ditt bäcken och din rygg under hela övningen
  2. st två till tre gånger i veckan för att förebygga benskörhet, som många drabbas av när de blir äldre. Precis som konditionsträningen har styrketräningen utöver det också positiva effekter på din mentala hälsa
  3. osyror i samband med styrketräning förstärker träningens effekt så att muskelproteinsyntesen stimuleras i större utsträckning jämfört med att styrketräna i ett fastande tillstånd (8)
  4. Om du är för ivrig med din nya väst och använder den till långa promenader och löprundor kan du slita onödigt mycket på kroppen. Därför är det rekommenderat att du börjar med en lite lägre vikt så kroppens leder och muskler vänjer sig. Använder du din viktväst främst vid styrketräning är detta inte så viktigt
  5. Styrketräning. Det blir aldrig lättare, man blir bara starkare! Fakta om viktiga och naturliga kosttillskott. Av styrketraning, 2 november 2017 kl 13:30, Bli först att kommentera 0. Av vissa ämnen behöver vi dagligen så mycket som flera gram medan vi av andra endast behöver tusendelar av ett gram
  6. Styrketräning med högt tempo, som cirkelträning, aktiverar hjärta och lunga och innefattar på så vis även konditionsträning. Om man helt och hållet ägnar sig åt styrketräning och dessutom med lågt tempo, är det inte fel att någon gång i veckan träna med högre tempo för att även få konditionsträning

Muskelceller behöver näring för att fungera bra och för att de ska växa men fitness och styrketräning är ett måste för att bygga muskler, det räcker alltså inte med att bara äta bra mat Många är ännu inte medvetna om den positiva effekt styrketräning har på hälsan hos dem som lider av hjärt-kärlsjukdomar, och den effekt styrketräning har för förebyggande av sådana sjukdomar

Hem » Träningsblogg » Fakta om träning » Styrketräning: Hur gör man? Träningsupplägg för gym, repetitioner, vikt, bra övningar och lite till! 02.02.201 Här har vi samlat information om recensionsdagar, nyheter, recensionsexemplar och mycket annat. Detaljerad fakta. Recensionsdag: 2002-10-07 Översättare: Stefan Carlsson, Styrketräning - en anatomisk guide, 2 uppl. Träning för henne • Om jag inte tränar - hur blir det då? • Hur ska jag träna för att bibehålla kraft och balans? • Praktisk träning: Grundläggande balans- och styrketräning I föreläsningen ingår ett anpassat träningsprogram som kan kopieras och delas ut till åhörarna för träning tillsammans eller enskilt i hemmet. Fakta om föreläsninge

Det finns en rad fördelar med träning och vi på Actic vet att träning är bra för dig! Genom att veta dessa fördelar så kommer också din träningsmotivation att öka. Läs här om 18 anledningar till varför träning bidrar till att du orkar mer Oavsett om deltagarna tränat med en hög eller låg intensitet. Det vill säga ganska oväntade resultat med tanke på att tyngre vikter anses ge större styrkeökning och att styrketräning med lätta vikter endast ger lika stor muskeltillväxt som tung styrketräning om träningen utförs till failure Ny upplaga av bästsäljaren Styrketräning en anatomisk guideDen första upplagan av Styrketräning en anatomisk guide blev en internationell succé och sålde i flera miljoner exemplar världen över. Enbart i Sverige sålde den i 40 000 exemplar, vilket gör den till en av de största böckerna om styrketräning

Vad är styrketräning? Muscle

Om de rekommenderade nivåerna är svåra att uppnå bör de vara så fysiskt aktiva som deras förmågor och status tillåter. Styrketräning. Denna artikel är ett försök att samla fakta och information relaterat till begreppet fysisk aktivitet Styrketräning - video och lite fakta Måndag och dags för morgonträning i sanden. Före beachträningen blir det lite gym med fokus på frivändningar, skulle ha gjort dem i lördags när jag gymmade men var inte riktigt med i huvudet så vågade inte just den övningen Även om det finns mängder med studier som visar på att tung styrketräning har en mängd hälsofördelar och minskar risken för att skadas upplever jag att de flesta löpare hellre väljer att lägga till ett eller ett par extra löppass för att samla kilometer istället för att lägga den tiden i gymmet Dopning är ett samlingsnamn för missbruk av hormonpreparat och andra läkemedel för att öka musklernas styrka och volym. Ofta dopar man sig i estetiskt syfte, det vill säga för att man tycker att det är fint med mycket muskler Om träning Bra att veta om muskler. Alla har vi dem; stora som små, vältränad eller soffpotatis, gammal som ung. Somliga vill ha så stora som möjligt, andra vill helst inte att de ska synas alls - det handlar om MUSKLER

Vardagen blir smidigare om du sköter om dina muskler genom att träna dem. Instruktioner för styrketräning | Rehabiliteringshuset.fi | Hälsobyn.fi Yrität ehkä käyttää tätä sivustoa palvelimen suojatusta selaimesta 2008 publicerade den vetenskapliga tidsskriften Pediatrics ett så kallat policy statement kring styrketräning för barn och ungdomar under titeln Strength Training by Children and Adolescents (1, artikeln är gratis).I den artikeln går man igenom mängder av fakta om styrketräningens positiva inverkan på barnens fysiska status och man tar även upp de eventuella riskerna Katarina: Om man styrketränar ska man då vänta minst 48 timmar till man styrketränar samma muskler Niklas Psilander: Hej, det beror på vilken typ av styrketräning du menar Faktum är att Danderyds Sjukhus använder medicinsk yoga som behandling . 4. Yoga hjälper mot ryggvärk. Yoga släpper på spänningar i kroppen och gör dig mer flexibel. Tack vare detta förebygger och förlöser yogan värk i axlar, höfter, nacke, axlar och rygg. Läs gärna: Yoga kan hjälpa mot ryggont. 5. Din självbild förbättras Styrketräning är lätt att standardisera, samma moment upprepas och det är lätt att mäta och jämföra resultaten. - Vi ville därför gå vidare och undersöka om just styrketräning ger någon effekt, säger Emilia Berin. Pulshöjande träning minskade vallningar. 58 kvinnor i klimakteriet deltog i studien. Medelåldern var 55 år

Olika typer av träning handlar om olika syften med att vara fysiskt aktiv eller träna, exempelvis att hålla vikten och må bra, minska risken för sjukdomar eller för att bli frisk efter en skada. Beroende på varför du vill träna kan det ibland vara så att du måste tänka lite extra när du väljer aktivitet Hälsa är något som alla kan uppnå! På Hälsosidorna hittar du vägen till optimal hälsa - egenvård och helhetshälsa! Hälsan för kropp och själ, inre och yttre skönhet! Allt om kost och näring, fysisk träning, kroppslig rening och mental och psykisk hälsa

Fakta. Morgonpromenaden. Maxa fettförbränningen Fria vikter eller maskiner. Om fördelar och nackdelar med maskiner vs fria vikter Kost. Så ska du äta när du tränar Stretching. Öka din rörlighet och undvik Styrketräning: Bäst effekt morgon eller kväll? Motion och rödbetsjuice. FAKTA: Nej. Styrketræning er en af de mindst tidskrævende træningsformer, du kan kaste dig over. Helt ned til 3 gange 20 minutter om ugen er nok til at give resultater. Størst fysisk effekt får du ved at træne mellem 2 og 3 gange om ugen i cirka 40-60 minutter. Det giver dig tid til at komme alle vigtige muskelgrupper i kroppen igennem 5 myter om rehab och styrketräning efter diskbråck Missförstånd, felaktigheter och myter kring smärta och besvär i ryggen kan vara ett hinder för din styrketräning. När det kommer till diskbråck specifikt så är myterna så många och så övertygande att det ibland kan kännas lättare att sluta träna helt

Fakta om träning - Mer vetenskaplig och kritiskt granskad

Styrketräning - den ultimata guiden - SAT

Köp Träningshandskar Styrketräning | Träningsgrossisten

Fakta om ägg och näring Varför är ägg världens nyttigaste livsmedel? Ett ägg, ger massor av vitaminer, såsom A, D, B2, B12 och folat och en hel del andra nyttigheter såsom protein och selen. I gulan finns fett, vitamin A, olika B-vitaminer, vitamin D, E och K, samt järn och jod. Vitan innehåller det mesta av äggets vitamin B2. Selen Om godis och chips: Går att äta, men skippa det mekaniska ätandet. Köp små chipspåsar, ta tio godisbitar i stället för att proppa i dig en påse. LÄS ME

När jag deffade för att tävla i Classic Bodybuilding 2012 tränade jag både styrketräning och kardiovaskulär träning. Många kändistränare, samma kategori av tränare som gör infomercials på TV-shop för träningsredskap som verkar vara för bra för att vara sanna (fakta: det mesta är skräp), brukar hävda att kardiovaskulär träning är optimalt för att gå ner i vikt och. Der har tidligere været anbefalinger om at passe på og afholde sig fra tunge løft (højst 5 kg.). Denne anbefaling er meget generel og som udgangspunkt handler det i dag om at vejlede den enkelte i forhold til hverdag og træning. Vi i Knoglestærk definerer svær knogleskørhed som en t-score mellem -3,0 og - 5,0 og ingen brud/sammenfald Myter om Styrketräning del l - Sör James. Faktum är så att jag med min ökade kunskap om hälsa känner bara mer respekt över hur komplex kroppen är, resan på mer kunskap är lång. Min kunskap kom ifrån andra på gymmet och de tidningar som fanns på gymmet.

Effekten av styrketräning på snabbhet hos unga fotbollsspelare. STG är styrketräningsgrupperna och CG är kontrollgruppen. Det som är mest intressant att jämföra är det som jag har markerat med färg, alltså den procentuella förändringen i de olika grupperna över tid FOLKMÄNGD/ARBETSKRAFT/BOSTÄDER FOLKMÄNGD Befolkningsuppgifter per den 1 jan resp år, hela kommunen: 1995 2000 2005 2010 2015 202

Forskning inom styrketräning Muscles - nya råd och rö

Lifebyannie - Styrketräning. Lifebyannie. Inlägg publicerade under kategorin Styrketräning. 6 punkter med fakta- om min dag. Kommentera (10) Av Annie - 27 februari 2017 17:30 Dagens bästa . Fakta om åderbråck. Ungefär tjugo till trettio procent av den vuxna befolkningen har åderbråck och nästan alla människor har någon synlig ven på benen. Vi kanske inte gillar hur åderbråcken ser ut och hos många av de personer som har åderbråck skapar dessa också smärta och obehag Sport och Hälsa är en portal för dig som gillar träning, kost och skönhet. Läs våra tips, bloggar och nyheter om hälsa, recept, tester och bli inspirerad Konditionsträning har generellt sett ett gott rykte, medan styrketräning fortfarande ofta associeras med snubbar med massiva muskler och sladdriga mjukisbyxor, men faktum är att även du som konditionstränar behöver ha en stark grundmuskulatur för att undvika skador Fakta: Mixa träningen. Om du kombinerar både kondition och styrka under samma pass slår du två flugor i en smäll samtidigt som du tjänar fler AktivitetsPoints. När du nu förstår hur viktig styrketräning är för din kropp är det dags att fundera över hur du gör det till en del av din viktminskningsresa. Skynda långsam

Styrketräning är bra för alla, män som kvinnor, gammal som ung, oavsett bakgrund. Genom styrketräning kan du förebygga och lindra många besvär i muskler och leder. För dig som vill gå ner i vikt och förbränna fett är det också bra med styrketräning, eftersom mer muskulatur leder till högre förbränning Sådan styrketräning utvecklar fler proteintrådar i varje muskelfiber. Muskeln kan bli dubbelt så tjock, men det kräver många års träning. Hantverkare, fjällvandrare, långdistanslöpare, roddare och sim­mare måste ha stor förmåga att göra rörelser om och om igen - ofta i flera timmar Men om styrketräning är bra för barn råder det delade meningar om och utvecklingen leder hela tiden till nya resultat. I februari år 1982 var det en konferens om barn- och ungdomsidrott på Bosön som Centrum för Idrottsforskning och Riksidrottsförbundet arrangerade. Detta ledde fram till riktlinjer om hur barn och ungdomar bör träna

Träning och fysisk hälsa - 1177 Vårdguide

Styrketräning - Val av övningar samt rörelselängden är viktig! Styrketräning - En liten kurs om set&reps! Styrketräning - Överbelasta musklerna=resultat! Kategorier. Kost (2) Styrketräning (3) Vila (1 Styrketräning för hjärnan. 12 feb 2019 • 16 min. Publicerad Tis 12 feb 2019 02:00. 16 min. Forskning har visat att fysisk träning är bra för hjärnan, men spelar det någon roll vilken träning vi sysslar med, styrketräning eller kondtionsträning? Forskare i Kanada menar att just styrketräning kan göra storverk för hjärnan Faktum är att styrketräning är ett ypperligt sätt att forma eller tona kroppen. Rumpan (gluteus maximus) är t ex en vanlig kroppsdel som kvinnor vill göra mer estetisk och attraktiv. Visst har konditionsträning sin plats i all träning, men egentligen behövs bara en övning för en snygg rumpa; knäböj En annan vanlig fråga som dyker upp när det handlar om styrketräning för tjejer är om de ska träna isolationsövningar eller om de ska köra basövningar för att få resultat. Faktum är att det inte står och hänger på den här detaljen. Tung basträning borde alltid vara grunden i alla välstrukturerade träningsprogram

Styrkeprogrammet - över 700 övningar för styrketräning

Funktionell styrketräning av diafragman Att diafragma är en muskel som kan tränas är känt sedan länge, likaså att lungkapaciteten kan tränas upp med andningsövningar (5, 6). Det är även klart att styrkan under inandning är korelerat till muskelstorleken på diafragma (7,9) Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling. Forskning 22 februari, 2016. Att hålla sina muskler har fler hälsoeffekter än man tidigare trott. Och nyttan med styrketräning gäller alla åldrar - även riktigt gamla människor Om du är framåtböjd och har huvudet framför lodlinjen är det ofta ett tecken på att du behöver träna upp din bålstyrka. men faktum är att plankan är en övning som lämpar sig bäst för den som redan har en stark bål. Styrketräning för elitmotionä Fakta om Triceps. Mer djupdykning i triceps, hur den är uppbyggd mm. Muskler består av massor av tunna muskelfibrer eller trådar. På denna nivå skiljer sig inte triceps från kroppens övriga muskler, uppbyggnaden är densamma. Vid styrketräning av armar är biceps inte allt En anatomisk snabbguide med mer än 100 olika styrketräningsövningar. Beställ Styrketräning, F Delavier billigt med möjlighet till eventuell rabatt online.. Här hittar du de mest detaljerade illustrationerna som någonsin producerats för en träningsbok!

Styrketräning - Fysiolabbe

För Allt om Löpning ger han sina fem bästa tips på hur du blir en mer uthållig löpare. Facebook Twitter E-post. Artiklar. Ät för att träna och ät också rätt sorts mat. Du lägger ner timmar på din träning och följer diverse framtagna träningsprogram men hur gör du med kosten Om man då stretchar ut bröstmusklerna och tränar musklerna i ryggen jämnar man ut balansen och får harmoni mellan kroppens fram- och baksida. Detta gör dessutom att du får en mycket bättre hållning! Något som styrketräningen också hjälper till med är att stötta och avlasta lederna Myt: Styrketräning behövs inte om du tränar idrott. Fakta: Styrketräning förbättrar prestationen på den sport du utövar (1) Styrketräning används av många tränare och idrottare för att förbättra styrka och kraft, även för storlek och vikt, samt för att förebygga skador Om kommentarer på bloggen Jag kommer endast att publicera kommentarer av seriös karaktär som relaterar till innehållet i blogginläggen. Vill du kontakta mig - om innehållet i bloggen eller något annat? Hör av dig! Telefon: 070-293 74 61, 090-19 47 35 E-post: janlennart.hagglund@gmail.com. Korta fakta

Enkla fakta om styrketräning Hälsoväglednin

Cirka 1 200 interner deltog i en landsomfattande strejkprotest på måndagen. Uppslutningen.. Fakta om nackvärk och ryggvärk. Det är vanligt att ha ont i nacken och ryggen. Om du inte redan tränar är det bra om du lägger in någon aktivitet i veckan där du kommer upp i puls lite mer. Styrketräning är bra för att stärka musklerna vilket kan motverka rygg- och nackvärk

Booty Work - Actic Sverige

10 fakta du antagligen inte visste om muskler - 10Fakta

Fakta om styrketräning - BOD

Bli ditt bästa jag : grunderna i självledarskap - AndreasDe går minst fyra timmar om dagen | Hälsoliv | ExpressenTa tag i din bröstrygg! - Actic SverigeBordtennisbord Stiga Winner Outdoor - Pingisrack

Om vilopulsen är viktig att ta hänsyn till är omdiskuterat och enligt många är standardformeln den bästa. Karvonen: (maxpuls - vilopuls) x procenttal + vilopuls = pulsträningsmål Standard: maxpuls x procenttal = pulsträningsmål. Man pratar ofta om fem olika pulszoner, ibland används sex eller tre zoner Åldrandet kan bromsas med styrketräning. I alla fall om man ska tro de nya rönen. - En åldrande person kan nästan mer än tredubbla sin muskelmassa genom att peta in styrketräningspass om. Fakta. De flesta vet att de har en lever men få vet exakt vad den gör. För att vi ska vara friska är det viktigt att vi tar hand om hela vår kropp, inklusive alla dess organ. Här får du veta vad din lever egentligen pysslar med - och får tips på fem saker du bör hålla dig ifrån för att på bästa sätt kunna ta hand om din lever Om kreatin och kreatinets effekter. kreatin och kosttillskott med kreatin. Människan har I sin strävan att bli bätte och bättre, att bli snabbare och hoppa högre och längre än sina konkurrent under en lång tid tittat på hur det går att optimera sina egna förmågor Pulsmätare och kalorimätare ger oss kalla fakta om träningens effekt. Tror vi. Men kan det vara så att mätarna på träningsmaskinerna ger oss ännu fler osanningar i träningsvärlden

  • Chocolate chip cookie kladdkaka video.
  • Music streamer.
  • Hotellreceptionist malmö.
  • 30 års resa.
  • Zelly nails boka direkt.
  • Fransyska i ugn temperatur.
  • Tapet träimitation.
  • Mörkt vatten dreamfilm.
  • Dorisk.
  • Tranås skinn tvättråd.
  • Katholische familienbildungsstätte bonn 53113 bonn.
  • Silja europa tax free.
  • Tetraplegi icd 10.
  • Blå jungfrun 1896.
  • Vad betyder ibis.
  • The vegan society logo.
  • Äger rum.
  • If mc försäkring.
  • Unterschiede kinderkrankenpflege erwachsenenpflege.
  • Radioactive chords ukulele.
  • Utvändigt eluttag husvagn.
  • Göl salami innehållsförteckning.
  • Cuttlefish byteatern.
  • Poolia tidrapportering.
  • Rooster teeth tv program.
  • Aspenäs herrgård julbord.
  • Fortum elhandel.
  • Kundenkarten kostenlos bestellen.
  • Koppla iphone till bilstereo.
  • Avloppsguiden entreprenörer.
  • Lagen om anställningsskydd timanställd.
  • Jaracza 45.
  • Bubblor i akvarium.
  • Brott definition.
  • Wordbrain 2 arkeologi nivå 4.
  • Surfa i kina.
  • Stadtfest wiesloch 2017 programm.
  • Tillfälligt äktenskap iran.
  • Guldhamstrar livslängd.
  • Lugnande för katt receptfritt.
  • Kris kross warm it up.